Selektivni Mutizam
Ušla
je u sobu za igranje potpuno tiho, imala sam osećaj da nije disala. Tada je
imala 5 godina i roditelji su mi se obratila zato što su smatrali da je jako,
jako stidljiva. Nije komunicirala ni sa kim van porodične kuće, a u kući je bila
jako živahna. Nisam videla njene oči više od mesec dana jer me nije gledala. Gledala me je kada bih ja okrenula glavu ka
igračkama. Prvih nekoliko naših susreta je bilo vrlo tiho, sve je posmatrala i
delovala jako uplašeno. Prve tri seanse ništa nisam pitala, a onda sam počela da je upoznajem sa
igračkama i onime što ja volim, delovalo je kao da pričam sama sa sobom i kao da
sam u sobi sama. Crtale smo vrlo često (ja sam crtala jer bi ona donosila
bojice i papir sedala preko puta mene i pokazivala mi na bojice i papir), ona
se polako opustala. A meni je kroz glavu tokom naših susreta svašta prolazilo.
Da li je doživela neku veliku trauma? Kakvi su porodični odnosi? Kakav je odnos
roditelja? Roditelji su jako topli i komunikativni, otvoreni i spremni za
saradnju. Traumatičnog doživljaja nisu mogli da se sete. Stalno sam se pitala šta propuštam? Šta to ne vidim, a ona pokušava da mi pokaže? Kada bi roditelji
ispred nje rekli da je stidljiva ona bi se hrabro branila i ljutila na
njih rečima: “Ja nisam stidljiva!!!!!!!!!” i bila je potpuno u pravu. Ta njena
rečenica mi je stalno odzvanjala u glavi i stalno sam govorila sebi: “Marija,
ona nije stidljiva, ona se plaši socijalnog kontakta, ona se plaši novih
socijalnih situacija”. Bila je moj prvi susret sa SELEKTIVNIM MUTIZMOM.
Uletela
je u sobu za igranje, imala je 7 godina, krenula u školu i “izgubila” moć
govora. Ni sa kim se nije igrala, bila je posmatrač sa strane, posle mesec dana
deca su je čudno gledala a učiteljica se obratila roditeljima. Pokušali su da
otkriju zašto, ali ona nije mogla da objasni. Samo je znala da nije stidljiva.
Imala je jako lep odnos sa svojom starijom sestrom i sestra nije bila sigurna
zašto ne želi da se druži sa decom iz razreda. Kako su bile u istoj školi
sestra je sa svojim drugaricama odmore provodila sa njom, ona ni tada nije
pričala. Nakon 15-ak susreta sa mnom rekla je roditeljima da je njoj jako teško
da bilo šta izgovori pred učiteljicom i vršnjacima i da joj u tim trenucima bude
jako toplo i dobije potrebu da pobegne.
Bio
je jako ljut prilikom našeg prvog susreta, imao je 5 godina i nije komunicirao
sa drugarima iz vrtića, nije imao drugare, komunicirao je samo sa ukucanima. Sumnjalo
se na autizam jer ne uspostavlja kontakt očima. Nije želeo da komunicira ni sa mnom, mesecima
sam pokušavala da mu priđem, ali je bio vrlo uporan u svom “ćutanju”. Roditelji su bili jako saradljivi i potpuno otvoreni za rešavanje
ovog problema. Posmatrao je svaki moj pokret, jako me je dobro upoznao tokom
naših susreta, nakon tri meseca odlučio je da komunicira sa mnom. Ali ne i u
vrtiću, neophodna je bila komunikacija sa vaspitačicama, koje su bile spremne
na saradnju.
Nisam dijagnostičar , retko sa roditeljima
pričam o dijagnozama jer smatram da
nemam pravo na to. Roditeljima pokušavam da objasnim i opišem šta znači i kako
se rešava problem koji njihovo dete ima. Ono što je moje iskustvo pokazalo jako
im je teško da prihvate, zato je neophodno da im se kontinuirano pruža podrška i daju
odgovori na gomilu pitanja koja imaju.
Danas
svoj blog posvećujem SELEKTIVNOM MUTIZMU.
To su deca koja imaju normalno razvijen govor ali jako izraženu
anksioznost prema novim socijalnim situacijama kada govor nestaje. To su deca
koja u kući potpuno normalno komuniciraju, a to nestaje kada se oni nađu u
vrtiću, školi ili na ulici. Obično selektivni mutizam poredimo sa jako
izrazenom stidljivošću ili socijalnom anksioznošću.
Šta
je uzrok? Ono što se u mojoj praksi pokazalo je to da je jedan od roditelja
anksiozan, što znači da su deca imala genetsku predispoziciju. Istraživanja
su pokazala da ova deca imaju (obično) inhibirani karakter, što može biti
rezultat prekomerne ekcitabilnosti
amigdala. Dijagnostika je sama po sebi jako kompleksna, pa tako i u psihologiji, ono sto otežava dijagnotifikovanje je činjenica da je svako dete individua za sebe i da svako reaguje na sebi svojstven način. Ono što je još jedan otežavajući faktor
je nemogućnost uvida u problem od strane članova porodice, dete se sasvim
normalno ponaša kod kuće, jer kuća predstavlja sigurnu bazu, ali zato nikada ne
progovara u školi, niti kada sretne svoje komšije, obično imaju jako mali krug
prijatelje i imaju problem da uspostave kontakt očima (što nekada dovodi do
mešanja sa autističnim spektrom). Vaspitači i učitelji su jako bitni za rano
otkriće selektivnog mutizma jer ga oni mogu najlakše registrovati. Deca sa
kojom sam ja radila nisu komunicirala ni sa kim u vrtiću i školi, neki
profesionalci su reagovali na vreme i dali preporuku roditeljima da dete ide
kod pedijatra koji će ih dalje uputiti, a bilo je i onih koji su problem
zanemarivali. Što je dete duže u “svetu ćutanja” to će biti potrebno više vremena
da se vrati na period kada je komuniciralo jednako sa svima, ukoliko je taj period postojao.
Ono što se pokazalo dobro u mojoj praksi je 45
minuta u sobi za igranje bez ikakvog pritiska sa moje strane. Bilo mi je jako
bitno da stvorim siguran odnos i odnos pun poverenja. Opservirala sam njihovo
ponašanje, pokušavala da osetim njihovu emociju i osluškivala njihove potrebe.
Prvi susreti su nam bili jako tihi, čulo se naše disanje, nekada je bilo jako
neprijatno, a nekada smo uživali u toj tišini, ali sam ostala pri tome da ne
vršim pritisak na komunikaciju, jer svi oko mene su to radili. Bilo je tu
susreta prepunih emocija, kada osetite da im je teško ali da ne mogu da krenu
napred, tada im je samo bitno da ih razumete i da to glasno kažete. Empatičko
slušanje mi jako pomaže u stvaranju sigurnog saveza sa anksioznom decom.
Ukoliko
su vaspitači i učitelji bili spremni na saradnju odlazila bih na razgovore i objašnjavala
im kakav problem dete ima, to se
pokazivalo kao jako bitan moment u dečjem napretku.
Stalna
i potpuno otvorena komunikacija na relaciji terapeut-roditelji-vaspitač
(učitelj) je jako bitna. Jako je bitno da se roditeljima, odnosno ukućanima,
daju određena objašnjena i uputi o njihovom odnosu prema detetu koje ima
selektivni mutizam.
Ovo
stanje je jako sprecifično, često jako teško i traži vreme i veru u detetove
sposobnosti.
Ovo
su uputi kako vaspitači i učitelji mogu
da pomognu:
1. Nikada
ne vršiti pritisak i forsirati dete da priča, treba mu vreme da polako
prevaziđe svoje strahove.2. Uključiti alternativne metode kao mogućnost za komunikaciju (poruke, slike) kako bi dete moglo da izrazi svoje potrebe.
3. Odabrati adekvatnog druga ili drugaricu sa kojim deli klupu, sa nekim ko je sličan njemu/njoj sa kojim se oseća prijatno.
4. Izbegavati pitanja na koja dete ne može da da odgovor, ni uz pomoć alternativnih metoda.
5. Koristiti alternativne metode za procenu čitanja kod deteta.
6. Izbegavati situacije u kojima se dete stavlja u centar pažnje, ono ne želi da bude primećeno.
7. Izbegavati razgovor sa detetom lice u lice i ne insistirati na kontaktu očima.
8. Uključiti zanimljive aktivnosti u kojima dete uživa.
9. Ukoliko postoje brat ili sestra u istoj školi, omogućiti da dete provodi neko vreme sa njima kako bi vežbalo auditivni (vokalizujući) govor.
10. Omogućiti detetu različite mogućnosti da osnažuje poverenje (u sebe i novu sredinu).
11. Kada dete prvi put progovori ne pokazivati ekstremnu uzbuđenost (oduševljenje). Najbolje je ponašati se da se ništa neobično nije dogodilo i polako osnaživati komunikaciju kako bi dete osetilo da ne postoji mogućnost za vraćanje unazad.
*Sedenje
u učinionici- *sa mirnim učenikom koji će prijati detetu i neće ga zapitkivati
*ne
blizu učiteljice, table, ulaznih vrata a da postoji mogućnost da vidi sve
učenike bez osećaja da svi gledaju u njega
*Čitanje-
ukoliko bude problema sa čitanjem pozvati roditelja zajedno sa detetom kako bi
pomogao u proceni sposobnosti čitanja; ukoliko dete ne čita u skoli dati
instrukciju roditeljima da snime kako dete čita kod kuce
ONO ŠTO JE NEOPHODNO JE STRPLJENJE, POVERENJE I VERA U DETETOVE SPOSOBNOSTI.
Da li selektivni mutizam moze da se vrati kod deteta
ОдговориИзбришиPoštovana/i, kao što predpostavljam da znate postoji 4 tipa SM-a, i razlikuju se po stepenu anksioznosti. Ja sam uglavnom radila sa decom koja imaju visok stepen anksioznosti koja u potpunosti blokira njihovo svakodnevno funkcionisanje. Kako poslednja etapa terapijskog procesa predstavlja izlazak iz specijalne sobe za igranje i prolaženje kroz različite socijalne situacije zajedno sa detetom i sama sam bila svedok situacije kada dete nije bilo u mogućnosti da se izrazi jer je došlo do pojačane anksioznosti ili je prestajalo da se igra sa decom u parku jer su deca pravila veliku buku.U tim situacijama sam ja pripomagala i edukovala roditelje kako da reaguju u istim ili sličnim situacijama. Kroz terapijski proces nisam stigla do stadijuma kada roditeljima mogu da garantujem da okidači povremeno ili nekada i u nekoj situacije neće dovesti do detetovog povlačenja. U smislu da će "okidač" situacije biti jako retke, ali da mogu da se jave. Pa i tako smatra da SM može da se povrati ukoliko dođe do neke velike promene u svakodnevnom životu deteta i njegove porodice.
Избриши