Erik Erikson i malo o adolescenciji
Povremeno
je super prelistati stare beleske, uvek nadjem neku novu inspiraciju u njima
ili probudim neke uspavane ideje. To se desilo i prosle nedelje J
Teorija
Erika Eriksona, nisam je skoro pominjala niti sam se u skorije vreme “druzila”
sa njom, a ustvari mi je stalno tu negde u vazduhu.
E.Erikson
je rodjen 1902. godine u Frakfurtu na Majni, bio je razvojni psiholog (zbog
cega je meni licno jako drag), ziveo je u Americi gde je i umro 1994. godine.
Stvorio je jednu od najpoznatijih teorija razvojne psihologije koja se odnosi
na RAZVOJ LICNOSTI I FORMIRANJE IDENTITETA pridavajuci veliki znacaj RAZVOJNIM
KRIZAMA. Prema Eriksonu razvoj licnosti se odigrava kroz OSAM FAZA i svaka faza ima svoje specificne RAZVOJNE
ZADATKE.
I
faza- STICANJE OSNOVNOG POVERENJA- ova faza je OSNOVA za izgradnju IDENTITETA,
utice na stav licnosti prema sebi i prema drugima i pod uticajem je toplog
prihvatajuceg odnosa sa majkom. Vezana je za period od rodjenja do prve godine
zivota. Za ovu fazu je
vezano pitanje “ DA LI MOGU DA VERUJEM SVETU?”
II faza- STICANJE AUTONOMIJE- druga faza se odnosi na
mogucnost da dete dozivi sebe kao samostalno i autonomno, stice samopouzdanje i
ponos. Ovo je period ranog detinjstva (1.-3. godine). Pitanje: „ DA LI JE U
REDU BITI JA?“
III faza- STICANJE INICIJATIVE- u ovoj fazi dete razvija
sposobnost da kroz igru i mastu menja realnost, razvija hrabrost da traga
za novim mogucnostima i da prihvati rizike. Ono sto je bitno za ovu fazu je
IZGRADNJA INICIJATIVE koja kasnije moze biti osnova za razvoj motiva za
postignucem. Period od 3. do 6. godine
kada dete istrazuje spoljni svet i pita se : “ DA LI JE O.K. OVO STO RADIM, DA
LI JE O.K. DA SE POKRECEM I ISTRAZUJEM?”
IV faza- USVAJANJE ODGOVORNOSTI- ova faza je vezana za PODSTICANJE
SAMOSTALNOSTI i ucenje da se SOPSTVENIM TRUDOM moze doci do rezultata. Period polaska
u skolu, od 6. do 12. godine kada se
postavlja pitanje : ” DA LI CU USPETI U OVOM SVETU?”
V
faza – ADOLESCENCIJA- period velikih promena i sintetizacija predhodnih faza.
Zadatak ove faze je izgradnja POUZDANOG I STABILNOG OSECANJA IDENTITETA I
SOPSTVENOG SISTEMA VREDNOSTI. Period velikih izazova u svim zivotnim oblastima,
velike promene u fizickom i psihickom smislu. Traje od 13. do 19. godine prema Eriksonu,
licno mislim da se ova granica pocetka malo spustila i samim tim IV I V faza
dobile malo drugacija ogranicenja sto se godina deteta tice. Mislim da deca, a
narocito devojcice, danas ulaze ranije u pubertet. Pitanje: “ KO SAM JA I STA MOGU BITI?”
VI
faza- INTIMNOST- period uspostavljanja BLISKOSTI i INTIMNOSTI sa drugim
osobama. Svedoci smo da se i faza intimnosti pomerila, devojcice i decaci
ranije ulaze u ovu fazu, vec negde na sredini adolescentskog perioda. Prema
E.Eriksonu ova faza traje od 20. do 39. godine, pitanje koje sebi postavljamo u
ovoj fazi je : ” DA LI SAM SPOSOBAN/A DA VOLIM?”
VII faza – STVARANJE- osoba je spremna da formira SOPSTVENU
porodicu i podize POTOMKE. Ovo je ODRASLO DOBA koje traje od 40. do 64. godine, period kada “SVODIMO” zivotne
racune i pitamo se DA LI MI TO MOZEMO?
VII faza- INTEGRACIJA- FAZA MUDROSTI, sintetizacije svih
zivotnih iskustava, pomirenost sa sobom i svojim izborima. Period starosti, traje
od 65. godine do kraja zivota a pitanje je : „ DA LI JE BILO U REDU BITI JA?“
Tokom studija me je najvise privlacio period
ADOLESCENCIJE, delovao mi je kao period velikih turbulencija, promena sa
gomilom pitanja bez odgovora. Danas, iz ugla profesionalca, svaka od ovih faza
mi je jako bitna. Ipak sam odlucila da ovu pricu nastavim kroz adolescenciju.
Period kada iz detinjstva prelazimo u odraslo doba, menja
se nase telo, dobija novi, drugaciji izgled, nasa psiha postaje uznemirenija
jer dolazi do hormonskih promena, u svom „haosu“ niko nas ne razume i ne
shvata. A koje su zapravo psiholoske potrebe svakog adolescenta?
Kao prva potreba namece se POTREBA DA SE BUDE PRIHVACEN,
DA NAS DRUGI POSTUJU, DA IMAJU POZITIVNO MISLJENJE O NAMA, DA SE OSETI
PRIHVACENOST I RAVNOPRAVNOST U DRUSTVU.
Druga potreba je POTREBA ZA LJUBAVLJU- potreba da bude
voljen, emocionalno blizak i zeljen, potreba za bezuslovnom ljubavlju od strane
roditelja i bliskih ljudi.
Treca potreba- POTREBA ZA USPEHOM- potreba za postignucem
i ostvarenje nekog postavljenog cilja.
Cetvrta potreba- POTREBA ZA ISTICANJEM I DOMINIRANJEM-
potreba da se bude mocan i da to drugi primete i postuju, potreba da se bude
vodja.
Peta potreba- POTREBA ZA POTVRDJIVANJEM SOPSTVENIH
VREDNOSTI- potreba za pohvalom i izbegavanje kritike i kazne.
Sesta potreba- POTREBA ZA PRIPADANJEM- potreba
pripadnosti nekoj grupi, identifikacija sa pojedincem ili grupom, potreba da se
oseti prisnost i prevlada usamljenost.
Sedma potreba- POTREBA ZA SAMOSTALNOSCU- potreba za
oslobodjenjem od roditeljske kontrole, da se odlucuje samostalno i po
sopstvenim merilima.
Osma potreba- POTREBA ZA ZAVISNOSCU- potreba da postoji
mogucnost zatrazivanja i dobijanja emocionalne podrske, usmerenja, ohrabrenja,
zastite i pomoci od strane roditelja, odraslih, vrsnjaka.
Deveta potreba- POTREBA DA SE BUDE SHVACEN- potreba da se
sa bliskim osobama (roditelji, prijatelji) podele najdublja razmisljanja i
problemi, bez mogucnosti da se zbog toga izgubi njihova naklonost.
Deseta potreba- POTREBA ZA SAMOREALIZACIJOM- potreba
da se iskoriste svi svoji potencijali do maksimuma, da prevazidje prosecnost,
da ostvari ono sto u sebi naslucuje.
NEZADOVOLJENJE POTREBA IMA VELIKI UTICAJ NA
PRILAGODJENOST SAMOG ADOLESCENTA, NA NJEGOV NACIN PONASANJA PREMA OSTALIMA, NA
STAVOVE PREMA SEBI I DRUGIMA, KAO I NA DALJI RAZVOJ NJEGOVE LICNOSTI.
Ako u svojoj blizoj ili daljoj okolini imate nekog koje
je upravo usao u period adolescencije ili je vec u njemu dobro procitajte sve
njihove potrebe i pokusajte da razumete i pomognete.
P.S. Veliko hvala Timu PSIHOKOD-a koji mi je pre par
godina na svom seminaru „UMECE ODRASTANJA“ otvorio nove mogucnosti i dao
pregrst ideja za rad sa adolescentima.
Коментари
Постави коментар