Tata i razvoj deteta-pocetak



Zivela sam na jako lepom mestu u Beogradu- blizu Dunava i Kalemegdana, mnogo mi znaci blizina vode i zelene povrsine. Odrasla sam u malom gradu na jugu Srbije i veliki sam ljubitelj prirode i svega prirodnog. Sa druge strane, to su jako dobra mesta za opservaciju porodicne atmosfere, odnosa roditelja sa decom, odnosa medju roditeljima, odnosa medju decom. No, zelim da zapocnem veliku, bitnu i opsirnu temu znacaja oca u zivotu deteta. Gde se ova ideja rodila? 
Par godina unazad primecujem da sve cesce vidjam tate sa decom u parku, u setnji, ispred zgrade, vode ih na razlicite aktivnostu. Tate su mi se jako cesto javljale pre prvog zvanicnog susreta dok sam radila kao decji psihoterapeut u Beogradu. Razmisljam o tome kako se vremena menjaju..dosli su i dolaze neke nove tate, koje su po mom misljenju direktnije ukljuceni u zivot svoje dece, nego ocevi mojih generacija i generacije roditelja moje mame. Nije mi cilj da pravim poredjenje mog tece kao oca i mog deke kao tate jer ih obojicu obozavam, vec zelim da ukazem da su danas tate drugacije (mozda je za sve “krivo” ovo novo doba razvoja tehnike i tehnologije?!), ne idu samo na posao i ne prepustaju vaspitanje svojim suprugama i majkama svoje dece. A imala sam priliku da se upoznam i sa roditeljstvom u zemlji gde se poslovi ne dele na muske i zenske vec na pola.
A kako zapoceti veliki istrazivacki projekat nego kroz citanje i analizarenje istrazivanja koja su vec sprovedena u poslednjih 10-ak godina.I,  sta sam otkrila:
·         Vecina istrazivanja, koja sam do sada procitala, genetski uticaj stavljaju na prvo mesto, sto je potpuno logicno, svasta nesto nasledjujemo od nasih roditelja, kako od mame, tako i od tate;
·         Deca koja su imala blizak odnos sa ocem su emotivno stabilnija deca u odnosu na decu koja nisu ostvarila blizak odnos;
·         Deca koja su ostvarila blizak odnos sa ocem pokazala su vise poverenja u istrazivanje okoline;
·         Deca koja su imala i imaju blizak odnos sa ocem u odraslom dobu ostvaruju bolje socijalne odnose;
·         Nacin na koji se otac igra sa detetom  ima velikog uticaja na emocionalni i socijalni razvoj deteta kazu neka od istrazivanja;
·         Za mene je jako zanimljiv podatak da ocevi provode procentualno vise vremena sa decom mladjeg i predskolskog uzrasta u stimulativno-igrajucim aktivnostima nego mame. Tokom ovih aktivnosti deca uce kako da regulisu svoja osecanja i ponasanja;
·         Deca kod kojih su ocevi ukljuceni i posveceni pokazuju bolje rezultate u skoli;
·         Nekoliko studija je pokazalo da je aktivna uloga oca u odgoju deteta u korelaciji  sa boljim verbalnim vestinama i akademskim postignucem u adolescentskom   periodu;
·         Posvecen i emotivno topao otac moze ostvariti pozitivan uticaj na razvoj licnosti i identiteta muskog deteta;
·         Istrazivanje Vanderbilt Univerziteta pokazalo je da devojcice koje su imale blizak odnos sa svojim  ocevima tokom prvih 5 godina zivota ulazile su kasnije u pubertet u odnosu na devojcice  koje su imale distanciran odnos;
·          Istrazivaci sa Oksford Univerziteta dosli su do rezultata da su se devojcice ciji su ocevi bili ukljuceni u odrastanje suocavale kasnije u svom zivotu sa problemima koji se odnose na mentalno zdravlje;
·         Pohvale i divljenje od strane oceva moze da pomogne devojcicama da izrastu u nezavisnije i samopouzdanije zene;
·         Ukljucenost oceva  u razvoj deteta ima veci uticaj na razvoj jezika kod decaka, nego na razvoj jezika kod devojcica;
·         Mentalno zdravlje i oceva i majki ima identican uticaj na problem u ponasanju dece mladjeg uzrasta. Mentalno zdravlje oceva ima dublji uticaj na razvoj razlicitih socijalnih vestina kod deteta nakon 5.godine , kao sto su na primer samokontrola i saradljivost. Simptomi depresije kod oceva , ukoliko je detete u mladjem razvojnom dobu, imaju veci uticaj na razvoj njegovih socijalnih vestina u odnosu na depresivne simptome kod majki u istom period.
·         Jos jedan u nizu interesantnih podataka je da predskolska deca ciji ocevi razgovaraju sa njima i citaju im, imaju bolju koncentraciju i mnogo su bolja u resavanju logickih zadataka . U 5. godini ta deca znaju mnogo vise reci i bolja su u resavanju problema.
Iz svega do sada procitanoh, a tek sam na pocetku puta, uticaj oceva na emocionalni, socijalni i kognitivni razvoj deteta je veliki. Moje terapijsko iskustvo je pokazalo da su cesce zeleli da vide probleme kod svoje dece, ukazivali na njih i predlagali prakticna resenja istih. Neki su bili vise, a neki manje saradljivi sto je dovodilo do brzeg ili sporijeg resavanja problema, ali nisu odustajali od dolazaka na razgovore i od saradnje sa mnom. Takodje mi se pokazalo da je bilo teze objasniti im kako se javio problem, kako ga treba resavati i ko sve mora da bude ukljucen u resavanje istog. Povremeno sam osecala da misle da se problem moze resiti na mnogo brzi nacin u odnosu na moj nacin resavanja problema. Povremeno sam osecala ljutnju i nepoverenje sa njihove strane, ali su i dalje bili tu. I dalje zovu i konsultuju se ukoliko imaju neku nedoumicu, a tice se njihovog deteta.
Miljenja sam da je roditeljstvo novi, veliki izazov za oceve. Mislim da se edukuju iz oblasti roditeljstva, na nacin koji, mozda, nama zenama nije uvek najjasniji. Treba im vremena da se prilagode na novo-nastalu situaciju, ali dosta dobro se adaptiraju.
Misljenja sam da muskarci generalno imaju jako praktican mozak i da je to jako dobro za kognitivni i socijalni razvoj dece.
Ono sto je jako bitno je odnos roditelja. Kroz skladan i podrzavajuci odnos roditelja (bez obzira na njihov bracni status) deca uce socijalne i moralne norme, uce kako treba da grade svoj odnos sa vrsnjacima i ostalim ljudima iz njihovog socijalnog okruzenja. 

NASTAVICE SE…

Коментари

Популарни постови са овог блога

STRAH OD ODVAJANJA ILI SEPARACIONA ANKSIOZNOST

Zapazanja u radu sa decom sa selektivnim mutizmom

Selektivni Mutizam