Ta divna terapija igrom
Sve fotografije iz mog
detinjstva su sa nekoliko igracaka, mojim cebencetom u dvoristu kuce roditelja
moje mame , moji nana i deka, ili u mojoj i maminoj sobi u kojoj je bilo
igracaka svuda. Nisam bila narocito drustvena na ranom uzrastu, pa sam najveci
deo vremena provodila igrajuci se sama ili sa svojom bracom. Braca su bila jako
nestasna i zahvaljujuci njima imam gomilu anegdota iz svog ranog detinjstava.
Ali u ovom tekstu ne zelim da vas upoznam sa svojom porodicom vec sa terapijom
igrom, jer nikada nisam prestala da se igram.
Sasvim slucajno sam
kliknula na link koji je oznacavao edukaciju ciji puni naziv glasi “Child Center Play Therapy, Level I” i
to je bio pocetak jedne velike ljubavi ispunjene neverovatnom kolicinom zadovoljstva.
Imala sam veliku srecu da sam tom prilikom upoznala pre svega divne ljude, a
onda i velike strucnjake iz ove oblasti. Vratila sam se u detinjstvo, tamo gde
reci nisu najbitnija stvar i gde mogu da komuniciram a da nista ne kazem,
vratila sam se detetu u sebi i odlucila da se posvetim svoj drugoj deci kojoj
budem bila potrebna.
Sta je zapravo terapija
igrom? Ono sto je jako bitno da znate je da terapija igrom nije samo igra, to
je strukturiran,teorijski zasnovan pristup koji se nadovezuje na govorni i
process ucenja kod dece. Kako terapeut pomaze detetu? Kada dete nije u
mogucnosti da izrazi svoja osecanja, misli i potrebe igracke su reci, a igra detetov
jezik. Terapija
igrom se koristi u tretmanu stanja (Gil
& Drewes, 2004; Landreth, Sweeney, Ray, Homeyer & Glover, 2005) kao sto
su: upravljanje agresijom, bol i gubitak, razvod ili odvajanje porodice,
deficit paznje i hiperaktivnost, razvojni poremecaji, problem u ucenju, fizicki
invaliditet, poremecaji u ponasanju, nemogucnost izrazavanja emocija, nedovoljno
razvijeni socijalni kontakti.
Najcesce sam se u praksi sretala sa decom koja
ne znaju kako da izraze svoje emocije na adekvatan nacin i onda se ili povlace
u sebe (roditelji kazu da su u komunikaciji sa drugom decom ili odraslim
osobama jako stidljivi, a da kod kuce ne prestaju da “blebecu”) ili ispoljavaju
neadekvatne oblike ponasanja prema drugoj deci, npr. povremeno ili ucestalo
imaju agresivne oblike ponasanja koje roditelji, vaspitaci, ucitelji i
nastavnici opisuju kao napade besa. Terapija igrom se pokazala kao jedan od
boljih, samim tim i uspesnih, pristupa za ovakvu vrstu problema kod dece.
Ono o cemu se jako malo
prica, a postoji, je zlostavljenje dece od strane starijih osoba, starije dece
ili vrsnjaka. Zlostavljana deca su i medju decom koja su jako stidljiva ili
jako agresivna. Terapija igrom je uspesan metod kod ove vrste problema jer je
to njihov svet, jer se u sobi za igru osecaju sigurno, jer vremenom sa
terapeutom stvore neraskidivu vezu punu poverenja koju, mozda, su uspeli do
tada da uspostave sa malim brojem osoba ili ni sa jednom osobom. Pozitivan odnos koji se stvara izmedju deteta
i terapeuta tokom terapije igrom obezbedjuje detetu adekvatan emocionalni rast
i razvoj, osnazuje njegov ego i vraca poverenje u okolinu.
Sta se desava tokom
terapijskog procesa? Tokom terapije deca prolaze kroz razlicite faze rada na
sebi - bore se sa jako snaznim
emocijama, iskazuju nesto sto nikada
nisu umeli ili smeli, regulisu emocije koje nisu znali kako i citav niz etapa
kroz koje prolaze zajedno sa terapeutom. Primeri iz prakse su pokazali da nam
je prosecno potrebno oko 22 susreta sa detetom da bi doslo do poboljsanja.
Roditeljima je uvek ovaj broj susreta jako veliki i dug vremenski proces, ali
veruj te mi nije. Kroz susrete sa detetom detektujete promene i poboljsanja,
prepoznajete da dete radi na sebi, prepoznajete da se krece uzlaznom linijom.
Ne mozemo ocekivati da se bilo sta desi brzo. Ja nisam ljubitelj nicega sto kao
prefix ima instant. Tokom terapijskog procesa zajedno prolazimo kroz razlicite
faze, kroz razlicita razmisljanja, kroz razlicite emocije, zato je bitan iskren
i jak savez, da kao odrasli komuniciramo i razmenjujemo informacije. Meni, kao terapeutu, vreme nije bitan
cinilac, ono sto mi je jako bitno je da pomognem detetu, a samim tim i
roditeljima.
IGRA
UBLAZAVA OSECAJ STRESA I DOSADE, POVEZUJE DECU NA POZITIVAN NACIN,
STIMULISE KREATIVNO MISLJENJE I
RAZMISLJANJE, REGULISE EMOCIJE, A POVECAVA EGO.
U ovoj vrsti terapije
jako bitnu ulogu imaju roditelji, staratelji ili osobe koje brinu o detetu.
Ponekad se roditelji jave i dodju na uvodni razgovor i tokom tog uvodnog
razgovora pronadjemo resenje jer nisu bili u mogucnosti da sami prepoznaju
resenje. Ponekad je dovoljan samo savetodavni rad sa roditeljima kako bi se pronaslo
resenje. A ponekad su potrebni sati terapije sa detetom i aktivan rad sa
roditeljima ( a ovde podrazumevam stalnu razmenu informacija izmedju terapeuta
i roditelja). Jako bitnu ulogu imaju vaspitaci, ucitelji i nastavnici, njihovo
glediste i misljenje su jako bitni terapeutu, njihova komunikacija je bitna
skoro isto onoliko koliko je bitna komunikacija izmedju terapeuta i
roditelja. Da bih pomogla detetu i da bi
terapija igrom dala pozitivne rezultate neophodan mi je jak i iskren savez sa
clanovima porodice (ovde pre svega mislim na roditelje), vaspitacima,
uciteljima i nastavnicima. Za sada se pokazalo da je ovakav vid zajednickog
rada na prevazilazenju teskoca ono sto na najbolji moguci nacin pomaze detetu
da prevazidje prepreke i osnazi se.
Ne
zaboravite! IGRA JE ZABAVNA AKTIVNOST U KOJOJ SE UZIVA, KOJA OSNAZUJE DUH I BOJI DECJI POGLED NA SVET U ZUTO.
UCENJE I RAZVOJ SE NAJBOLJE NEGUJU KROZ IGRU.
Marija Zivkovic, psiholog i terapeut igrom pod supervizijom
Marice, bravo. Tekstovi su informativni, a topli i licni...
ОдговориИзбришиHvala:-)
ОдговориИзбриши