"IGRA JE PRIRODNA ZA DETE KAO I DISANJE." I deo
PLAY
IS NATURAL TO CHILDREN AS BREATHING. IT IS A UNIVERSAL EXPRESSION OF CHILDREN,
AND IT CAN TRANSCEND DIFFERENCES IN ETHNICITY, LANGUAGES, OR OTHER ASPECT OF
CULTURE (DREWES, 2006)
IGRA
JE PRIRODNA ZA DETE KAO I DISANJE. TO JE UNIVERZALNI DEČJI IZRAZ I MOŽE NADMAŠITI ETNIČKE RAZLIKE, JEZIČKE BARIJERE I DRUGE
KULTUROLOŠKE RAZLIKE. (DREWES,2006)
Ovo je jedan od značaja igre za mentalno zdravlje
svakog deteta. A u isto vreme objašnjenje šta u životu jednog malog bića igra
znači. To što za decu igra predstavlja
potpuno prirodno okruženje to nama koji duboko verujemo u moći terapije igrom
mnogo pomaže. To nije trenutak kada im se postavljaju pitanja, to nije trenutak
kada se treba ponašati na određen način, to je trenutak kada su oni svoji na
svome uz podršku edukovanog terapeuta.
Sećam se jednog od svojih klijenata sa problemima u
ponašanju koji je prilikom prvog ulaska u sobu bio oduševljen igračkama i
upitao me:"Sve ovo mogu da koristimo? Baš sve?! Čak i ove mačeve?" Specijalna
soba za igranje pružila mu je mogućnost da se izrazi na način koji u
svakodnevnom životu, možda, nije bio poželjan ili dozvoljen.
Kroz igru deca na razvojno adekvatan i terapijski moćan
način uče da grade odnose sa odraslima, da razvijaju kritičko mišljenje, uče
načine na koje mogu rešavati različite vrste problema, uče se socijalnim
veštinama, regulišu sopstvene emocije...u svemu ovome se ogleda terapijska moć
igre. Charles E. Schaefer govori o 20
terapijskih moći igre, ja danas sa vama delim neke od njih kroz primere iz moje
prakse.
Na prvom mestu je SAMOIZRAŽAVANJE,
ono što najčešce srećem u praksi. "Igračke
su detetove reči, igra je detetov jezik"- rekao je Garry Landreth i
upravo u tome se i ogleda njena terapijska moć. Dete kroz igru, na njemu
adekvatan način, prorađuje svoju svakodnevnicu- ono što ih čini srećnim, manje
srećnim, zabrinutim, tužnim, odbačenim, izolovanim.. Imala sam nekoliko
klijenata koji su osetljivog zdravlja i često su bili u kontaktu sa lekarima i
medicinskim osobljem. Njihova igra je većim delom bila vezana za njihov boravak
u bolnici i njihov kontakt sa lekarima. Bilo je situacija kada su se iz sesije
u sesiju igrali lekarskim setom i lečili druge igračke. A bilo je i situacija
kada sam ja bila pacijent, lečili su me i stalno mi ponavljali kako nemam čega
da se plašim ("Injekcija neće puno boleti, samo češ osetiti malo peckanja
i gotovo") i da će sve biti u redu. Ono što su imali u svojoj svesti a
nisu mogli da verbalizuju su kroz konkretne igre u specijalno sobi prorađivali.
Šta je zapravo srž ovakve simboličke igre- postoji emocionalna distanca- jer
se u igri to ne dešava detetu koje odigrava događaj već nekom drugom- medi, zeki,
terapeutu..u tome i jeste jačina i značaj ovakve igre.
Sledeća terapijska moć igre je PRISTUP NESVESNOM- kroz odabir određenih igračaka, igara ili
materijala u specijalnoj sobi, dete može da otkrije konflikt na nivou nesvesnog
a kroz mehanizme odbrane kao što je projekcija, ili kroz savladavanje određenih
veština, da se izbori sa konfliktom. Dešavalo mi se da deca uspeju da naprave
nešto u specijalnoj sobi za šta ni oni sami nisu bili svesni da mogu. Sećam se
devojčice koja je izgradila kulu od kocki i kada se udaljila od iste da pogleda
šta je napravila, njen komentar je bio:"Ja nisam znala da ovo mogu."
Prišla je i svom silinom udarila u izgrađenu kulu i u potpunosti je srušila.
" Super ti je ova specijalna soba za igranje!"- ushićeno je dodala
nakon rušenja. Ovakvu njenu reakciju (mislim na rušenje izgradenog dvorca) sam
protumačila kao KATARZU (još jedna u
nizu terapijskih moći igre)- omogućava otpuštanje i završetak predhodnih
uzdržanih ili prekinutih afekata kroz emocionalni izraz ili aktivnost
(Schaefer, 1999). Katarzicne situacije (ukoliko sam se ispravno izrazila) sam
imala i sa klijentima koji su oduševljeno bušili balone, kroz neverovatno
zarazan smeh (zaista sam uživala sa njima tokom tih momenata). Neki su voleli
glinu i plastelin, i kroz rušenje napravljenog (repetitivnim udaranjem)
prolazili kroz katarzu.
Jedan od mojih dobrih koleginica je svoju ćerku
pripremala za operaciju tako što su proigravale sve ono što će se njoj događati
tokom boravka u bolnici. Deca su jako praktična i vole da znaju šta može da im
se dogodi ukoliko odu kod lekara, ali im nije dovoljno ukoliko sve objasnimo
verbalnim putem. U tim situacijama setimo se da itekako dobro razumeju jezik
koji se zove igra. Uz pomoć ovakvog pristupa stresnim situacijama kako za dete
tako i za vas, omogućavamo da se umanji negativan efekat, u ovom slučaju
hospitalizacije i odvojenosti od roditelja na određeni vremenski period.
Igra nam pruža neograničene mogućnosti da kreiramo ono i
onako kako želimo- kroz čitanje priča ili kroz crtež ili kroz stvaranje priča uz
pomoć minijatura i peska- sve ove aktivnosti uticu na povećanje njihovog
samopouzdanja. Kroz ekspresivne tehnike, obicno, mi se "iscrtavala" SAMOKONTROLA kao terapijska moć igre.
Crtež sam najčešće koristila u svom radu sa decom, ne zato što sam ja to tako
odredila već zato što su deca sama birala najčešće ovu tehniku da iskažu svoje
trenutne emocije. Ali sam onda jednog dana unela u specijalnu sobu za igranje
specijalnu posudu sa peskom i malo vode (poznatiju kao sandtray) i zauvek je
ostala tu. Jako puno znači u radu sa anksioznom decom koja se ne izražavaju
verbalno već na neverbalnom nivou. Toliko toga nam mogu reći kroz minijature i
njihovo raspoređivanje u pesku. Moja nova misija je upotrebiti pesak i posudu u
radu sa roditeljima.
OSLOBAÐANJE
OD PSIHICKE TENZIJE je, takođe,
jedna od terapijskih moći igre. Nisam, još uvek, imala prilike da direktno
radim sa visoko traumatizovanom decom, ali sam čitajući knjige psihijatara koji
imaju dugogodišnje iskustvo u radu sa traumatizovanom decom otkrila da deca
kroz igru odigravaju i ponovo proživljavaju stresne i traumatične događaje tako
što dobijaju osećaj moći i kontrole nad njima (Schaefer, 1999). Šta to zapravo
znači- kroz ponavljanje stresnog događaja kroz igru (u specijalnoj sobi gde se
osećaju sigurno) stiču nadmoć nad stravičnim mislima i osećanjima (Waelder,
1932). L.C. Terr navodi da se post-traumatska igra može jako efektno koristiti
u terapijske svrhe. Ona kaže da je to najmoćniji način da se utiče na
unutrašnju promenu traumatizovanog deteta.
Jedan od dečaka je stalno pomerao nameštaj sa jednog
mesta sobe u drugi, sa jednim drugim dečakom sam premeštala igračke sa jednog
mesta na drugo i sve ih stavljali na istu gomilu. Devojčica se stalno pakovala
i putovala tokom sesija. Šta im je bilo zajedničko- promene mesta boravka, ili
su se roditelji razvodili ili se porodica često selila ili su se pripremali za
novo odeljenje, polazak u prvi ili peti razred. Neke životne situacije koje
nama (odraslima) ne deluju kao stresne, njima (deci) su jako stresne, kao što
su selidbe, polazak u vrtic, školu, selidba njima bitnih ljudi..sve ovo
odigravaju i prevazilaze tokom boravka u specijalnoj sobi za igranje. Igra im
je najprikladniji način za regulaciju nivoa stresa.
Terapija igrom olakšava razvoj POZITIVNE EMOCIONALNE VEZE između roditelja i deteta. Jedan od
najuspešniji terapijskih metoda je Filialna terapija. Korak po korak, prvo kroz rad sa roditeljima,
edukovani terapeut, a zatim i kroz zajednički rad roditelja sa detetom kreira
se siguran, negovan odnos između roditelja i deteta.
Da bi nas dete prihvatilo, osetilo se sigurno i spremno
da nas pusti u svoj svet, mi kao terapeuti moramo ga prihvatiti i dozvoliti mu
da ono bude ONO, bez ograničenja i kritičkog osuđivanja ili pritiska da se
promeni na način na koji mi mislimo da je najadekvatniji. Zato je pristup koji
koristim u svom radu nedirektivan, ja sam tu da prepoznam i osetim emociju,
prihvatim i ukoliko dete odluči uključim se u njegovu igru.
Osim što im pomažem
da reše svoje velike probleme moji klijenti su podigli moju empatiju na jako
visok nivo, naučili me strpljenju i poverenju, potvrdili mi mnoge teorije koje
sam naučila tokom studija psihologije i dali mi bezgraničnu energiju koju
zauvek nosim sa sobom.
Коментари
Постави коментар