Još malo o značaju slobodne igre
Četvrtak je jedan od mojih omiljenih dana, tada
odlazim u vrtić na par sati. Kako je stiglo leto (kalendarski NE, ali za mene 35C
znače tropsko leto) čitavo pre podne deca provode u dvorištu, na terasi se malo
odmore i predahnu uz užinu, a onda nastave sa igrom sve do 11:30, kada zaista
postaje toplo.
Pre nego počnem svoju novu priču o igri želim da sa
vama podelim dve jako bitne informacije.
Prva je ta da je visoki komesarijat za ljudska prava pri
Ujedinjenim Nacijama davne 1989. godine ( kada je moja generacija krenula u
prvi razred) prepoznala IGRU kao PRAVO SVAKOG DETETA. Rezolucija 44/25,
konvencija o dečjim pravima. (UN High Commissioner
for Human Rights recognizes play as right for every children. Convention of the
right of child. Resolution 44/25 of 20 November 1989)
Druga,
ništa manje bitna informacija, je da je američko udruženje pedijatara u januaru
2007. godine IGRU prepoznala kao suštinsku za razvoj zato što doprinosi kognitivnoj, fizičkoj, socijalnoj i
emocionalnoj dobrobiti deteta i mladih (“Play is essential to development because it
contributes to the cognitive, physical, social and emotional well-being of
children and youth.” American Academy of Pediatrics. Clinical report Volume 119. Number 1 January 2007).
Vraćam se na svoje vreme provedeno sa decom u vrtiću. U
prošlom tekstu pisala sam o značaju slobodne igre. Danas pišem o značaju igre
koja se dešava tokom slobodne igre a zove se pretvarajuća igra ili pretend play. To su oni trenuci kada deca
tokom slobodne igre ulaze u različite uloge. Danas je ta igra izgledala ovako-
nekoliko dečaka i devojčica su bili nova vrsta jako brzih pasa koji vole mnogo
da jedu određenu vrstu hrane, jedna grupa mlađih devojčica je bila u ulozi
graditelja dvorca od drvenih kocki, a grupa starijih dečaka su bili vojnici
koji su štitili svoje utvrđenje. Opšti utisak je da su svi jako uživali, a šta
se zapravo dešavalo tokom današnje igre iz mog ugla i koje su dobrobiti ove
vrste igre.
Prva grupa dečaka i devojčica koji su ušli u ulogu nove
vrste pasa su se uglavnom kretali četvoronoške i moj utisak je bio da je u
njihovom slučaju najveći benefit u oblasti motoričkih
sposobnosti. Kretali su se neverovatnom brzinom i sve vreme su se jako
glasno smejali. Pozitivne emocije koje su
bile vidljive i mogle su se čuti povećavaju efikasnost imunog, endokrinog i
kardiovaskularnog sistema. Fizička aktivnost smanjuje stres, umor, povrede, i
smanjuje mogućnost za pojavu depresije. Takođe, povećava opseg kretanja,
agilnost,
koordinaciju, ravnotežu i fleksibilnost.
koordinaciju, ravnotežu i fleksibilnost.
Devojčice kao
gradioci dvorca. Kako su one najmlađe u ovom vrtiću mišljenja sam da su
dobrobiti igre u njihovom slučaju kognitivne
i emocionalno-socijalne prirode. Sve vreme su vodile računa o preciznosti
tokom postavljanja drvenih kocki. Jako im je bilo bitno da kocke ne izlaze iz
okvira koje su zajednički odredile. Nisam primetila vođu u ovoj “gradnji” pa
sam mišljenja da su “radile” na polju emocionalnu
fleksibilnost i otvorenosti. Jedan od emocionalnih benefita igre je povećanje smirenosti, otpornosti,
prilagodljivost i sposobnost da se nosimo sa iznenađenjima i promenama. To su
devojčice jasno pokazale tokom građenja njihovog dvorca. Ne treba zaboraviti i
činjenice da igra umanjuje strah,
anksioznost, stres i razdražljivost,
stvara radost, intimnost i samopoštovanje.
Treća grupa, starijih dečaka-vojnika, je imala jako
zanimljivu igru, koja je tipična za njihov uzrast. Uživali su u njoj istim
intenzitetom kao i ostale grupe dečaka i devojčica. Benefiti njihove igre su socijalne prirode- povećanje
empatije, saosećajnosti i deljenja; stvaranje novih mogućnosti i novih izbora. Svako ko je želeo mogao je da im se pridruži u igri
čime se promovišu odnosi zasnovani na
uključivanju umesto isključenja; boreći se protiv zamišljenog neprijatelja,
komunicirali su isključivo neverbalnim putem što poboljšava neverbalne sposobnosti. Moj najjači utisak njihove igre
je to što su bili apsolutno skoncentrisani na igru što pojačava pažnju i brinuli se jedni o drugima što pojačava afektivnu vezanost.
Karen Stagnitti (2013) u jednom od svojih članaka koji se odnose na važnost
pretvarajuće igre navodi da je ovakva igra u periodu od 18 meseci do 6 godina
bitna zato što utiče na razvoj kognicije i metakognicije, socijalne kompetentnosti,
razvoj sposobnosti za rešavanje problema (konvergentno i divergentno
mišljenje), poboljšanje fine i grube motorike, razvoj jezika, emocionalno razumevanje,
razumevanje konteksta, razvoj kreativnosti i naracije.
Ono što zapravo želim da podelim sa vama sada i ono što
želim da delim u budućnosti su naučno dokazane činjenica da je IGRA ZABAVNA, KREATIVNA, OSLOBAĐA OD STRESA, OHRABRUJE, PODSTIČE POZITIVNU
SOCIJALNU INTERAKCIJU..Dozvolimo deci da se igraju na način koji oni sami odaberu
jer to ima nebrojene dobrobiti za njihov
rast i razvoj.
The Best 10 Casinos in Las Vegas, NV (with Photos)
ОдговориИзбришиCasinos Nearby · 정읍 출장마사지 Boulder, Boulder, Boulder, Skyline, The 세종특별자치 출장마사지 Linq Hotel & Casino · Bally's, 바카라 사이트 casinopan Cherokee Casino Resort & Casino · 의왕 출장안마 Crown 아산 출장마사지 Casino & Spa