Jos jedna kratka prica o igri
Kada neko kaže IGRA meni automatski skače adrenalin i serotonin, jer igra je moj život. Još kao mala
obožavala sam da se igram i još uvek ne želim da tu malenu izgubim.
Imam veliku sreću da radim posao koji volim i koji me
ispunjava, povremeno se zaista osećam odabranom i povlašćenom zbog toga. A rad
sa decom za mene je najveća nagrada. U poslednjih par godina upoznala sam puno
novih ljudi koji su bili zainteresovani da čuju čime se ja zapravo bavim, kako
se ja to igram sa decom u specijalnoj sobi za igranje i kada će oni moći da
posete tu sobu. Zbog njih i nekih novih ljudi koji žele da saznaju šta je
terapija igrom i kakva je to specijalna soba za igranje, odlučila sam da još
jednom napišem tekst koji posvećujem onome u čemu jako uživam IGRI (znam i da
se krug ljubitelja igre neverovatnom brzinom širi u SrbijiJ).
Počnimo od definicije - šta je zapravo terapija igrom?
“Terapija igrom predstavlja sistematsko korišćenje teorijskog
modela za uspostavljanje međuljudskih procesa u kome obučeni terapeuti igrom koriste terapeutske moći igre da pomognu
klijentima da spreče ili reše psihološke probleme i ostvare optimalan rast i
razvoj” (Američko udruženje za terapiju igrom)
Naravno sve je počelo od velikog Sigmunda Frojda (1909)
koji je radeći na slučaju malog Hansa po prvi put uveo ideju terapeutske igre u
psihoterapijsku praksu. Ana Frojd (1939) piše članak “Terapija
igrom i detinjstvo” (“Play Therapy and childhood”) i koristi igru kao
terapeutski vid rada sa decom. H.Hug von Helmut (1912) , Frojdov
student, piše članak u kome podvlači igru kao najbolji način komunikacije
između svesnog i nesvesnog. Virginia Axline (1947) razvija
nedirektivni metod u radu sa decom. Velika i jako bitna Louise Guerney zajedno sa svojim
suprugom ’60-ih godina svoje znanje iz oblasti terapije igrom prenosi na roditelje i
druge odrasle. Još puno velikih i bitnih ljudi su i danas jako aktivni i
promovišu značaj ovog vida terapije.
Sledeće pitanje koje se postavlja je kome može pomoći ?
Terapija igrom se
koristi u tretmanu stanja kao sto su: upravljanje agresijom, bol i gubitak,
razvod ili odvajanje porodice, deficit paznje i hiperaktivnost, razvojni
poremecaji, problem u ucenju, fizicki invaliditet, poremecaji u ponasanju,
nemogucnost izrazavanja emocija, nedovoljno razvijeni socijalni kontakti (Gil
& Drewes, 2004; Landreth, Sweeney, Ray, Homeyer & Glover, 2005). G.
Landreth je rekao da su igračke detetove reči, a igra detetov jezik. A Platon
je davno rekao da o osobi možemo mnogo više saznati u sat vremena igre nego u
godinu dana razgovora. Bruce D. Perry kaže da senzorna i fizička stimulacija
koja dolazi kroz igru sprečava gubitak neurona. Iz svega predhodnog napisanog
ja ne mogu da ograničim terapijsko dejstvo igre, jer smatram da je ono
bezgranično. Smatram da za svaki problem koji dete ima, terapija igrom ima
rešenja. A zašto imam ovakvo mišljenje? Iako sam još uvek jedna od mlađih
terapeuta kroz svoju praksu i rad sam se lično uverila u njene dobrobiti. A
dobrobiti su sledeće- igra
umanjuje strah, anksioznost, stres i razdražljivost; poboljšava emocionalnu
fleksibilnost i otvorenost; povećava empatija i saosećajnost; stvara mogućnost izbora; poboljšava
neverbalne sposobnosti;
pojačava pažnju i afektivnu vezanost...i još mnogo toga. Igra i specijalna soba za igranje
predstavljaju potpuno prirodno okruženje za svako dete, u sobi se dete oseća
slobodno da ispolji svaku svoju emociju i ponašanje, bez ograničenja ili
osećaja krivice. Ono što je jako bitno
za terapijski proces je stvoriti osećaj poverenja, a samim tim i oformiti novu
sigurnu bazu za dete. Zbog toga je neophodno voditi računa da li je osoba kod
koje dete odlazi edukovana za pravac koji primenjuje u svom radu.
Takođe je jako bitno znati da IGRA UBLAZAVA OSEĆAJ
STRESA I DOSADE, POVEZUJE DECU NA POZITIVAN NAČIN, STIMULIŠE KREATIVNO MIŠLJENJE
I RAZMIŠLJANJE, REGULIŠE EMOCIJE, A POVEĆAVA EGO.
IGRA JE ZABAVNA, KREATIVNA, OSLOBAĐA OD STRESA, OHRABRUJE, PODSTIČE POZITIVNU SOCIJALNU INTERAKCIJU.
IGRA JE ZABAVNA, KREATIVNA, OSLOBAĐA OD STRESA, OHRABRUJE, PODSTIČE POZITIVNU SOCIJALNU INTERAKCIJU.
Kakva je uloga roditelja u terapijskom
procesu?
Velika,
bitna i neophodna. Roditelji su najbitnija karika u ovom lancu, bez njihove
odlučnosti, otvorenosti i saradnje ne mogu postići željeni rezultat. Jako je
bitno da me roditelji razumeju i da razumeju šta mi radimo u specijalnoj sobi
za igranje, da svaki korak koji napravim ka detetu, da svaka reč koju izgovorim
ima duboko značenje i nije izgovorena da bih razbila neprijatnu tišinu u sobi,
jer i tišina nekada ima jako duboko značenje. Svaka igra koju dete odigrava za
njega ima određeno značenje. Sve što se dešava u sobi dešava se sa nekim razlogom,
a partnerstvo sa roditeljima mi je pomagalo da vezu sa detetom gradim i jačam,
samim tim mu pomžem u rešavanju problema.
Ne želim da
zaboravim ni druge profesionalce koji su u direktnom radu sa detetom a koji su
mi vrlo često jako bitni saradnici i jako bitan izvor informacija o detetu, ovde
pre svega mislim na vaspitače i učitelje.
Da bismo pomogli
detetu, moramo biti tim, jer samo timski rad donosi najbolje rezultate.
Svako od nas
predstavlja deo slike koja čini detetov život- najveći deo te slike su
roditelji i porodica, zatim vaspitači i učitelji, a onda sam tu i ja kao neko
ko razume i spreman je da pomogne.
Zašto
verujem u moći terapije igrom?
U novijoj
literaturi govori se o 20 terapeutskih moći igre, ja ih sada neću nabrajati jer
sam poprilično sigurna da ukoliko vas interesuju moćićete lako da ih pronađete
na internetu. A ja verujem u njih jer sam ih otkrivala u terapijskim procesima
sa decom ili bi se oni sami pojavljivali. Svaki terapijski proces nosi sa sobom
određenu dozu težine, u većini terapijskih procesa dolazi do osećaja
zakočenosti, ali ono što je najbitnije i što je neprocenjiva sreća je trenutak
kada shvatite da je terapijski proces uspešno završen i da je problem zbog koga
je dete došlo kod vas rešen. Taj osećaj sreće, ponosa i radosti pomešanog sa
setom što se više nećete viđati, ne može vam niko prepričati, to morate da
osetite, kako bi ste shvatili u čemu se ogleda sva lepota mog posla.
Ispiracija
za ovaj tekst pronađena je na jednoj klinici u kojoj ne znaju šta da rade sa
viškom igračaka, u edukacijama koje sam prošla, u knjigama i člancima koje sam
svih ovih godina čitala i koje i dalje čitam, u svakodnevnim razgovorima sa
svojim kolegama..jer moj život je IGRA. A
igra je najviši nivo istraživanja rekao je Albert Anštajn, zato ne zaboravite
da se igrate!
Коментари
Постави коментар